ВО "Свобода"

ENG

1 серпня
Павло Кириленко: Потрібні нові правила гри в інтересах середнього класу
Павло Кириленко: Потрібні нові правила гри в інтересах середнього класу

Неможливо обійти стороною проблему соціальної напруги і протестів з приводу автомобілів на європейських номерах. Ця ситуація наочно розкриває всю підлу сутність нинішньої державної влади. Спробуємо розібратися в суті проблеми.

Акцизи на вживані іноземні авто від самого початку були покликані виконати два завдання: це захист національного виробника та наповнення бюджету. Тож який вплив мають "євробляхи" на обидва ці завдання? Насправді ‒ жодного.

По-перше, український автопром, який почав досить динамічно розвиватися на початку 90-х років, був знищений тоді ж у самому зародку. При чому тими самими людьми, які нині найбільше говорять за його захист ‒ Порошенком, Васадзе та Святашем. Саме вони підмінили справжній технологічний автопром на так звану викруткову збірку дешевих "легковушок" із закордонних деталей. Очевидно, це аж ніяк не можна назвати "власним виробництвом". "Викруткова" збірка існує лише завдяки загороджувальним митам і акцизам на авто такого класу. Сама по собі збірка не створює доданої вартості, бо не представляє особливої цінності ‒ значно дешевше завести готову продукцію в Україну. Таке "виробництво" є швидше фінансовою схемою, ніж економіко-логістичною оптимізацією.

По-друге, питання бюджету. Чи страждають від ввезення закордонних авто інтереси держави? Ні, навіть навпаки. Очевидно, що люди купляють дешеві вживані авто не від хорошого життя. Через загальний низький рівень доходів у нинішній Україні абсолютна більшість громадян просто не мала би можливості придбати жоден автомобіль без використання цих лазівок у законодавстві щодо транзитних авто. Тому голосіння можновладців про "недоотримані бюджетом через "євробляхи" мільярди гривень" не мають жодного обґрунтування.

Більшість громадян у будь-якому разі не мала би коштів на купівлю власного авто в Україні. І в цій ситуації винні не європейські автомобілі, а саме неадекватні ціни на українському ринку. Натомість, "євробляхи" мають навіть позитивний ефект для нашої економіки. Вони замінюють ремонтникам, таксистам і торговим представникам старі й небезпечні машини совєцьких часів, реально відіграють позитивну роль у розвитку малого і середнього бізнесу, який державна влада роками нищить під корінь. Уживаний європейський автотранспорт став корисним інструментом для активного та підприємливого населення, і з цим вкрай складно сперечатись.

Тож реальної користі державі від загороджувальних акцизів, очевидно, просто немає. Більше того, вони однозначно шкодять українцям. А на додачу нинішня влада веде з власниками транзитних авто негласну війну, демонізуючи "євробляхи" як буцімто принизливе та шкідливе явище, пригрожуючи санкціями та репресіями. Це створює в суспільстві додаткову напругу та невдоволення й підіграє негативним настроям серед найбільш активних та працездатних його представників.

Для України найкращим виходом із нинішньої ситуації було би встановлення нових правил гри, які би враховували інтереси середнього класу. Тільки в такому разі проблему можна дійсно вирішити в корені. І не тільки для власників транзитних авто на єврономерах, але і для всіх громадян, які отримають доступ до якісного автотранспорту за адекватну ціну.

А щодо вже ввезених автівок, то треба дати людям змогу розмитнити їх за справедливу ціну, без жодних олігархічних акцизів.

Павло Кириленко, голова Одеської обласної організації ВО "Свобода"